1. Zakelijke gegevens
a. de titel van het boek spijt.
B. Carry Slee.
c. De uitgever uitgever van dit boek is Carry Slee.
2. Samenvatting van het boek
Het boek spijt gaat over David een gewone jongen in de 2de klas van de middelbare. Hij is heel erg verliefd op een meisje in zijn klas Vera. In zijn klas zit ook een jongen genaamd Jochem, hij word alleen heel erg gepest en dat vooral door Sanne, Remco en Justin. De hele klas van hun vind eigenlijk dat ze ter ver gaat met pesten maar niemand durft er wat van te zeggen. David wil wel maar durft ook niet. Tino hun mentor en gymleraar doet er niks voor en pest zelf ook mee omdat Remco dik is en zich niet inzet voor gym. Op het klassenfeest gaat David aan Vera verkering vragen dat weet hij nu zeker. Als het feest is begonnen ziet David Vera en Youssef samen zoenen. David kan het niet geloven. Ondertussen dwingen Sanne, Remco, en Justin Jochem likeur te drinken. Jochem staat daarna te kosten bij een boom. David is naar buiten gegaan omdat hij niet kan geloven wat er net is gebeurd en is met zijn gedachten helemaal ergens ander. Hij had voor het klassenfeest Jochem beloofd als het pesten nog een keer zal gebeuren dat hij Jochem zal helpen. Toen David buiten stond met zijn gedachten ergens anders , kwam Jochem aan rennen en riep tegen David help! David die hoorde niet wat Jochem zei en Jochem werd door Sanne in zijn eigen kots geduwd en toen werd hij uitgelachen. De volgende dag komt de rector binnen met de mededeling dat Jochem die nacht niet is thuisgekomen. Iedereen is stil en weet dat het hun schuld is. Op dat moment gaat David hem meteen zoeken, en herinnerd zich dat Jochem hem heeft verteld over een goede vriendin van hem Nienke en hij denkt dan moet Jochem daar wel zijn en belt haar op. Maar daar was Jochem ook niet.. Nienke kwam meteen naar David toe, en ze gingen samen Jochem zoeken op plekken waar Nienke en Jochem vaak samen waren. Maar daar was die ook niet. Toen ze uiteindelijk bij de vijver waren en Johems tas zagen drijven wisten ze dat er iets niet goed was. Ze riepen heel hard JOCHEM JOCHEM. Maar er kwam geen reactie terug. Toen hebben ze de familie en andere mensen erbij gehaald en naar een paar uur zoeken in het water , elke keer als ze boven kwamen zonder Jochem was er even een opluchting. Maar toen kwamen ze boven met Jochems lichaam. Hij had zelf een einde gemaakt aan zijn leven. Op school is iedereen er stil van. En Sanne, Justin en Remco die kregen natuurlijk straf. De redactie van de schoolkrant vindt dat ze iets moeten doen om te voorkomen dat iemand het zelfde overkomt als Jochem . Ze zetten een pest lijn op. Zo helpen ze veel kinderen die ook gepest worden, en dat voelt goed voor hun allemaal dat ze proberen te voorkomen dat zoiets niet nog een keer gebeurd.
3. Over de auteur
Carry Slee werd in 1949 in Amsterdam geboren. Na de middelbare school ging ze naar de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht en werkte ze een aantal jaren als lerares drama in het voortgezet onderwijs. In 1988 debuteerde ze in het tijdschrift Bobo met verhalen over Keetje Karnemelk. Haar eerst boek, Rik en Roosje, een voorleesboek voor jonge kinderen, verscheen in 1989. Daarna volgden algauw meer boeken, meestal realistische verhalen voor jonge kinderen. In de jaren erna ging ze ook voor oudere kinderen schrijven. Haar 10+-boeken werden razend populair bij de jeugd, gezien de vele nominaties en prijzen die ze voor haar boeken ontving.
4. Over het boek
Op de voorkant van het boek zit een jongen op de grond. Ik denk dat de betekenis daarvan is dat die gepeste jongen heel eenzaam was.
Ik denk dat de schrijver het heeft geschreven voor gepeste mensen of mensen die gepest worden. Maar ik denk vooral ook voor de pesters zelf dat ze beseffen wat ze die mensen die ze pesten aandoen. En wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
Het meest speelt het zich af op school, ik denk ook dat dat is omdat daar het meest gepest word. En verder gewoon een beetje bij Davids huis, omdat het nog wel over zijn dagelijkse leven moet gaan bijvoorbeeld. En over de vijver waar hij zelfmoord heeft gepleegd, en daar zijn ze later ook heel erg veel om bloemen te brengen en gewoon even nog aan Jochem te denken.
Het boek word verteld door een hij/zij verteller.
Het verhaal heeft een gesloten einde, op het einde krijgen dan toch David
en Vera verkering. En gaan ze gewoon door met de pestlijn.
5. Leeservaringen
Het onderwerp pesten sprak mij wel aan, omdat ik het zelf wel zielig vind als het gebeurd bij mensen, en dan kan je ook een beetje zien wat die persoon doormaakt. Het verhaal heeft mij ook nieuwe kanten laten zien van het onderwerp pesten, dat zo’n gepest persoon zich soms heel erg alleen kan voelen en met bijna niemand er over kan praten. Het verhaal is wel anders gelopen dan wat ik had verwacht omdat ik niet had verwacht dat hij zelfmoord ging plegen. Uit het verhaal blijkt ook een mening van de schrijver, en ik denk dat ze bedoeld dat het niet normaal is dat mensen gepest worden en dat het dus heel erg is en dat zelfs een persoon er zelfmoord door kan plegen. Ik ben het zeker eens met haar. En helemaal na het lezen van dit boek. Dat pesten niet kan. Ik ben dus ook door het lezen van dit er over na gaan denken en ik besefte me dat sommige mensen hier dus echt heel erg mee kunnen zitten en dat pesten niet zomaar iets is. Het onderwerp is wel verassend uitgewerkt, ik had ook niet verwacht dat hij zelfmoord ging plegen. Ik vind dat alleen de kant van het onderwerp wel meer mocht gaan over hoe de persoon die gepest word zich voelde, en bijvoorbeeld iets minder over de schoolkrantredactie. Ik heb nog geen ander boek over dit gebeurtenis gelezen.
Het boek bevat genoeg gebeurtenissen om het te blijven lezen het blijft leuk om te lezen. Af en toe valt het verhaal wel even stil, als bijvoorbeeld ze weer naar de schoolkrantredactie gaan. Het verhaal gaat over gebeurtenissen en gedachten. De gebeurtenissen zijn niet echt geloofwaardig want er worden wel mensen gepest maar ik denk dat het bijna niet voorkomt dat de pesters het slachtoffer in zijn haar eigen kotst laat rollen bijvoorbeeld. De gebreutenissen zijn niet heel erg herkenbaar wel een beetje omdat bij ons op school ook wel mensen worden gepest maar niet zo erg als in dit boek zolang ik weet. In het verhaal staan geen gebeurtenissen wat ik zelf mee zou willen maken, want het zijn geen leuke gebeurtenissen wat er in dit verhaal gebeuren. Ik kan me wel goed verplaatsen in de problemen van de hoofdpersonen denk ik omdat ik wel aan de ene kant snap dat de kinder in de klas en David bang zijn om iets tegen de pesters te zeggen. Een verhaalpersoon heeft mij wel een beetje beinvloed namelijk Jochem het jongetje die werd gepest. Ik heb er over na gedacht dat pesten heel erg is en dat het zelf tot zulke erge gevolgen kan leiden. Ik vind de beslissing van de klasgenoten vreemd dat ze niet iets hebben gezegd met elkaar tegen de pesters en dat ze zelf mee gingen in het pesten.
Ik vind dat het verhaal een logische opbouw heeft, ik kon het ook makkelijk begrijpen en moest niet gaan kijken wat was er ook al weer gebeurd. Het slot paste wel goed bij het verhaal omdat ze zich willen verontschuldigen tegen over Jochem door een pestlijn op te richten.
Ik vond het boek wel makkelijk te lezen en goed te begrijpen. Er zitten wel dialogen in het verhaal het maakt mij niet uit of het er bij zit of niet.
6. Verwerkingsopdracht
Stel je voor dat een van de pesonages tijdens de gebreurtenissen in het verhaal een dagboek bijhoudt. Verplaats je in dit personage en schrijf minstens vier korte stukjes die hij/zij in de loop van het verhaal in zijn/haar dagboek noteert
Lief dagboek
Vandaag heeft een van de kinderen uit mijn klas mijn biologie boek uit mijn tas gehaald. Ik had toen in de les geen boek meer. Toen kreeg ik een paar rot reacties van Sanne. Later op de dag toen ik huiswerk aan het maken was ging de bel en riep mama mij en zei dat een vriend van mij was gekomen. Ik had geen ide wie het kon zijn want ik heb eigelijk geen vrienden. Maar het was Jochem uit mijn klas. Hij kwam mijn biologie boek brengen, hij zei dat die ineens in zijn tas zat. Toen hij weg was heb ik tegen mijn moeder gezegd dat het mijn vriend was want ik durf niet meer tegen mama te zeggen dat ik gepest word. Ik zeg dat het dit jaar heel goed gaat en ik niet meer gepest word. Omdat ze vorig jaar een hartaanval kreeg, ze vond het allemaal zo erg voor me. Ik hoop dat morgen een betere dag word dan vandaag. Doei liefs Jochem.
Lief dagboek.
Vandaag heb ik met een goed gesprek gehad met Nienke, ik kon al mijn problemen en al mijn verhalen bij haar kwijt. En ze wilt ook dat de pestkoppen stoppen met pesten. Ik hoop ook dat dat ooit nog zal gebeuren. Vandaag ben ik weer 6 keer uitgescholden voor vetbiggetje of dikvarken of zwijn. Ik weet niet wat er mee moet dus ik lach maar gewoon mee terwijl ik het helemaal niet leuk vind. Ik ga nu slapen doei liefs.
Lief dagboek.
Ik heb vandaag met Remco gepraat, als ik voor hem een week zijn kranten rond breng dan houden ze allemaal op met pesten. Ik ga dat zeker doen dan hoop ik dat ik eindelijk af ben van het gepest. Maar ik hoop dat het geen grap is. En we hebben volgende week ook een schoolfeest ik hoop dat het leuk gaat worden. Liefs Jochem.
Lief dagboek.
Ik weet het niet meer. Ik had zo veel zin in het schoolfeest ik dacht dat het heel leuk zou worden. Op het begin leek dat ook zo Sanne en Remco vroegen of ik een spel met ze een spel mee wou doen. Natuurlijk deed ik mee, maar blijkbaar deden ze dat alleen zodat ik als ik verloor likeur zou drinken ik wou dat helemaal niet. Ze dwongen mij. Ik stond later kostend tegen een boom. Ze hebben me toen in mijn eigen kotst laten rollen. Ik ben meteen weggegaan en ik zie het allemaal niet meer zitten. Als jullie dit dagboek vinden vertel dan tegen mijn ouders dat ik heel veel van ze hou en dat dit niet hun schuld is vaarwel…
Maak jouw eigen website met JouwWeb